Obrazovanje odraslih je tema o kojoj se u našem društvu rijetko govori. Edukativan sadržaj našao je prostor u dijaloškoj TV emisiji ‘Ja biram goste’ na TV1 koju je vodio gost-urednik, mr. Emir Avdagić, direktor DVV International, Ured za BiH, u društvu cijenjenih gostiju iz prakse obrazovanja. Tema emisije bila je obrazovanje odraslih, koje treba doprinijeti ekonomskom razvoju suvremenog društva, i otvoriti više prostora za djelotvorno sudjelovanje građana u rješavanju različitih problema u užoj i široj socijalnoj zajednici. Osim toga obrazovanje odraslih posjeduje značajan potencijal za podsticanje i modeliranje individualnog razvoja svakog pojedinca a time i društva u cjelini. “Svaki pojedinac, bez obzira na stupanj školovanja, poziciju na kojoj radi, je li uopće zaposlen ili nije, treba ulagati u svoje obrazovanje i u odrasloj dobi”.
Mr. Tanja Raič Tarčuki, voditeljica „Socijalno edukativnog centra” iz Mostara, ustanove koja je specijalizirana za obrazovanje odraslih, u veoma edukativnoj dijaloškoj emisiji je objasnila pojmove cjeloživotnog učenja i obrazovanja odraslih, koji se često u javnosti koriste kao sinonimi što zapravo nisu. Cjeloživotno učenje, po riječima Raič-Tarčuki je koncept koji po UNICEFovoj definiciji obuhvata 4 stupa obrazovanja: predškolsko, školsko (koje obuhvata osnovno i srednje), zatim visokoškolsko i četvrti stup: obrazovanje odraslih, te da je u tom kontekstu obrazovanje odraslih dio koncepta cjeloživotnog učenja.
”U našem društvu uopće nemamo pravo govoriti da u potpunosti koristimo koncept cjeloživotnog učenja, jer je činjenica da još uvijek nemamo riješenu zakonsku regulativu u cijelom društvu, također, nemamo izdvojena sredstva za obrazovanje odraslih u javnim proračunima, nemamo adekvatne programe za obrazovanje odraslih i sl., a tek kada sve to budemo imali, stičemo pravo spominjanja cjelokupnog koncepta cjeloživotnog učenja, jer je jedino tada taj pojam točan – kada smo sigurni da su u njima obuhvaćena sva četiri stupa obrazovanja”, istaknula je Raič Tarčuki.
Ministar obrazovanja, nauke i mladih Kantona Sarajevo prof. dr. Elvir Kazazović rekao je da se u Kantonu Sarajevo nakon usvojenog Zakona o obrazovanju odraslih lobiraju i lokalne zajednice za ovu oblast iz čega i oni mogu imati povlastice tog rada kroz poreze, a zakon kao sistemsko rješenje će znatno unaprijediti obrazovanje društva. Ministar Kazazović smatra kako kompetencije kadrova koji završavaju srednje škole i fakultete, ne odgovaraju tržištu rada u Bosni i Hercegovini. Gost-urednik mr. Avdagić pak smatra kako je napravljen ogroman pomak u našoj zemlji, čime je obrazovanje odraslih postalo dio jedinstvenog obrazovnog sistema u većini dijelova naše zemlja. Nažalost, taj proces još uvijek nije okončan, jer još četiri kantona/županije (HNK, SBK, Posavina i Kanton 10) te Brčko Distrikt trebaju donijeti zakone o obrazovanju odraslih.
”Cijela država BiH mora u sinergiji raditi na ovome. Kada su se pojavili strani ulagači i gospodarske kompanije, mi nismo mogli odgovoriti na njihove zahtjeve dok nismo riješili zakon o obrazovanju odraslih i podzakonske akte, a znate kako funkcionira gospodarstvo, ako im vi brzo ne odgovorite na zahtjeve za usavršavanje radnog kadra, oni idu u drugu županiju sa svojim ulaganjima“, naveo je primjer ministar obrazovanja, mladih,nauke, kulture i sporta Bosansko-podrinjskog kantona Goražde prof. Damir Žuga.
Što je veća ekonomska moć pojedinaca i što je društvo razvijenije, veća je i svijest o potrebi obrazovanja odraslih u kontekstu cjeloživotnog učenja, zaključili su sugovornici emisije. ‘Živimo u društvu u kojem je velik postotak nezaposlenih osoba, osobito mladih ljudi, a koji više nisu konkurentni na tržištu i postaju socijalno isključeni”, kazala je stručna savjetnica za europske integracije pri Ministarstvu civilnih poslova BiH, psiholog Lejla Divović, naglašavajući da svako mora uzeti stvar u svoje ruke i učiti i nakon formalnog školovanja, ukoliko želi poboljšati kvalitetu svog života.
”Iako je činjenica da u procesu obrazovanja sudjeluju pojedinci, ovdje želim naglasiti i značaj institucionalnog ili organiziranog obrazovanja, gdje različite ustanove, poduzeća, udruge – organiziranjem raznih obuka i usavršavanja potiču razvoj obrazovanja odraslih i izravno ga provode. Veliki je značaj upravo pravnih subjekata koji će na određeni način motivirati, organizirati ili ulagati u svoj kadar kako bi razvojem pojedinaca u svome timu, izravno razvili i kvalitetu svoje organizacije, samo trebamo biti sigurni da te obuke i usavršavanja rade osobe educirane u vještinama obrazovanja odraslih, odnosno da imaju andragoške kompetencije”, objasnila je Raič Tarčuki.
Edukativnu dijalošku emisiju mr. Avdagić je zaključio citiranjem Ghandija: ‘Živite kao da će te sutra umrijeti, a učite kao da će te zauvijek živjeti’, te citiranjem Einsteina: „Onog časa kada čovjek prestane da uči, on prestaje i da živi“. Društvo znanja mora biti cilj Bosne i Hercegovine, a obrazovanje odraslih put do tog cilja.